Ești parte într-un contract de leasing? Cine este beneficiarul despăgubirii în caz de accident?

Operațiunea de leasing este definită de lege ca reprezentând acea operațiune prin care o parte, denumită locator sau finanţator, transmite pentru o perioadă determinată dreptul de folosinţă asupra unui bun al cărui proprietar este celeilalte părţi, denumită utilizator, la solicitarea acesteia, contra unei plăţi periodice, denumită rata de leasing, iar la sfârşitul perioadei de leasing, locatorul sau finanţatorul se obligă să respecte dreptul de opţiune al utilizatorului de a cumpăra bunul, de a prelungi contractul de leasing ori de a înceta raporturile contractuale. Utilizatorul poate opta pentru cumpărarea bunului înainte de sfârşitul perioadei de leasing, dacă părţile convin astfel şi dacă utilizatorul achită toate obligaţiile asumate prin contract.

Deseori se ajunge în situații în care vehiculul ce face obiectul contractului de leasing să fie implicat într-un accident de circulație. Având în vedere că acesta poate beneficia și de o asigurare facultativă, se ridică întrebarea cine va fi beneficiarul despăgubirii pe care o achită asiguratorul?

Pentru a se eschiva de la plata despăgubirii în caz de accident, asigurătorul, într-un litigiu cu utilizatorul bunului, invocă faptul că parte în contractul de asigurare este societatea de leasing, iar nu utilizatorul, astfel că, aceasta din urmă ar trebui să solicite despăgubirea.

Totuși, având în vedere că societatea de leasing solicită de la utilizator plata tuturor ratelor de leasing în caz de accident, aceasta nu mai are interes să solicite plata despăgubirii, astfel că utilizatorul se poate trezi cu o pagubă destul de însemnată.

Pentru a nu fi prejudiciați, trebuie să cunoașteți că aveți dreptul, în caz de accident, de a obține de la societatea de leasing, în cazul în care bunul este asigurat printr-o poliță de asigurare facultativă, o împuternicire pentru deschiderea și soluționarea dosarului de daună. Un asigurător de bună-credință vă va solicita singur o astfel de împuternicire.

În baza acestei împuterniciri, veți putea solicita deschiderea dosarului de daună de către societatea de asigurare și, într-un final, să obțineți despăgubirea pagubei pe care ați suferit-o în accident.

Daca sunteti parte intr-un contract de leasing si aveti nevoie de asistenta juridica de specialitate, va rugam sa contactati avocatii specializati din cadrul Cabinetului de Avocatura Iuliana Popescu & Asociatii: