Caută
  • Iuliana Popescu

Comertul online - ce trebuie sa ai in vedere daca vrei sa iti deschizi un magazin online?



Inscriindu-se in trendul global de dezvoltare a afacerilor pe internet, modelul de afacere reprezentat de magazinul online a inregistrat o crestere exploziva in ultimii ani.


Insa, daca vrei sa iti deschizi un magazin online trebuie sa ai in vedere o serie de reguli care vor asigura un cadru legal de functionare a acestei afaceri.


In primul rand, magazinul online functioneaza legal daca aceasta activitate este derulată printr-o societate comerciala, persoană fizică autorizată, Intreprindere individuală sau Intreprindere familială. De altfel, in funcție de produsele comercializate prin intermediul magazinului online, e posibil sa fie necesara obținerea unor autorizații de Mediu, PSI sau de la Direcția sanitară și Direcția Sanitar-Veterinară.


Dupa ce ai ales forma de organizare ( SRL, PFA, II sau SA), trebuie sa ai in vedere necesitatea obținerii codului de TVA pentru activitatea firmei și modul în care își desfășoară activitatea.


Codul CAEN necesar pentru comertul online este CAEN 4791 insa poti adăuga și altele coduri, în funcție de specificul activității.


Dupa ce ai ales sediul social si ai facut rezervarea de denumire la Registrul Comertului, poti pregati dosarul de infiintare a societatii comerciale sub umbrela careia functioneaza magazinul online.


In principiu, acest dosar contine documente precum cartea de identitate a asociaților, actele pentru sediul social (acte proprietate, acord comodat, etc), rezervarea de denumire a firmei, actul constitutiv al firmei, specimen de semnătura, dovadă depunere capital social, cererea de înființare a firmei, eventuale autorizații de funcționare necesare.


Dupa ce ai infiintat societatea comerciala la Registrul Comertului, poti trece la etapa propriu zisa a crearii magazinului online, respectiv la alegerea unei platforme și semnarea contractului cu furnizorul de servicii.


Dupa ce ai pregatit magazinul online, trebuie sa ai in vedere o serie de reguli ce trebuie respectate de catre toti detinatorii de site-uri avand in vedere ca Regulamentul General de Protecție a Datelor (GDPR) stabilește obligații în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și în mediul online, în sarcina proprietarilor de site-uri.


Termenul date cu caracter personal include toate tipurile de informații obiective, subiective despre o persoană fizică care poate duce, direct sau indirect, la identificarea acestei persoane. Informațiile obiective sunt, de exemplu numele, data nașterii, numărul de telefon și adresa de e-mail, profesia, numerele cărților de credit, parole, înregistrări vocale, fotografii, număr de identificare, date de localizare. Informațiile subiective ar putea fi de exemplu opinii, declarații.


Site-urile care solicită astfel de informații trebuie să le prelucreze în deplină conformitate cu prevederile regulamentului mai sus menționat și să ofere informații despre cum vor utiliza aceste date prin intermediul politicii lor de confidențialitate.


Conform art. 6 alin. 1 lit. a) din Regulament este legală prelucrarea de date personale atunci când persoana vizată si-a dat consimțământul în acest sens, pentru unul sau mai multe scopuri specifice. Cu alte cuvinte, ori de câte ori un site colectează date cu caracter personal (inclusiv prin folosirea modulelor cookie), utilizatorul trebuie să își dea acordul.


Regulamentul definește acordul ca fiind o acțiune informată, oferită explicit și în mod liber de către utilizator, într-un context specific și lipsit de ambiguități.


Persoana vizată are dreptul să îşi retragă în orice moment consimţământul. Retragerea consimţământului nu afectează legalitatea prelucrării efectuate pe baza consimţământului înainte de retragerea acestuia. Înainte de acordarea consimţământului, persoana vizată este informată cu privire la acest lucru. Retragerea consimţământului se face la fel de simplu ca acordarea acestuia.


Înainte de a obține consimțământul, operatorul oferă utilizatorului informații clare cu privire la prelucrarea datelor sale cu caracter personal în conformitate cu principiul transparenței (art. 12) și dreptul la informare al persoanei vizate (art. 13 și art. 14).


Pe scurt, GDPR impune site-urilor implementarea unei politici de confidențialitate prin care să-și informeze utilizatorii cu privire la datele personale pe care le colectează de la aceștia și ce se întâmplă cu ele.


O politică de confidențialitate este o declarație care descrie modul în care un site colectează, gestionează și prelucrează datele cu caracter personal ale utilizatorilor/vizitatorilor site-ului. Practic, politica de confidențialitate este instrumentul prin care operatorul informează utilizatorul asupra modului și scopul în care datele sale sunt prelucrate, pentru cât timp și cu cine sunt partajate.


Un alt aspect pe care trebuie sa il ai in vedere atunci cand iti deschizi un magazin online este referitor la modulele cookie.


Cookie-urile sunt fișiere de text de mici dimensiuni pe care un site îi cere browserului să le stocheze pe calculatorul sau dispozitivul utilizatorului fie pentru a eficientiza funcționarea site-ului prin salvarea preferințelor utilizatorilor fie pentru a monitoriza navigarea pe internet, pentru a crea profiluri de utilizator și pentru a afișa mesaje publicitare specifice, pe baza preferințelor utilizatorului.


Orice site care dorește să utilizeze module cookie trebuie de asemenea să ceară consimțământul înainte de a instala un astfel de fișier pe calculatorul sau dispozitivul utilizatorului. Utilizatorul trebuie să accepte explicit cookie-urile, iar consimțământul poate fi retras oricând și în mod cât mai facil.


Daca aveti nevoie de consultanta de specialitate pentru deschiderea unui magazin online, va rugam sa contactati avocatii specializati din cadrul Cabinetului de Avocatura Iuliana Popescu & Asociatii: