top of page
coperta cabinet 3_edited.jpg
  • Poza scriitoruluiIuliana Popescu

Avocații vor avea acces gratuit la cartea funciară. Modificări importante ale legii cadastrului


În data de 13 octombrie 2021, Parlamentul României a adoptat proiectul de lege PLX-642/2021 prin care se aduc mai multe modificări Legii Cadastrului. În mod normal, Președintele are la dispoziție 20 zile pentru a promulga legea. Astfel că, în continuare ne vom uita peste unele dintre cele mai importante modificări.


  • Avocații și executorii judecătorești - acces gratuit la cartea funciară.

Printre cele mai importante modificări se numără și acordarea de acces gratuit de către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate, printre alții, și profesioniștilor avocați și executori judecătorești. Schimbarea este una binevenită, chiar dacă accesul se va putea face doar on-line și în funcție de disponibilitatea acestor date în sistem on-line.


  • Se introduce posibilitatea de a formula orice cerere privind cartea funciară în sistem on-line.

În contextul digitalizării operațiunilor administrative, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate, introduce posibilitatea formulării de cereri în format on-line. Totuși, pentru a fi înregistrată, cererile, cât și a înscrisurilor aferente, vor trebuie semnate de către deponent cu semnătură electronică, prin care acesta certifică faptul că redarea pe suport informatic este conformă cu originalul.


  • În caz de succesiune nedezbătută, notarul va fi sesizat de către Unitățile Administrativ Teritoriale.

Anterior modificării proiectului de lege prin care se modifică legea cadastrului, în caz de succesiune nedezbătută, pentru stabilirea notarului competent, camera notarilor publici era sesizată de către Oficiile Teritoriale de Cadastru și Publicitate. Sub noua formă a legii, camera notarilor publici va fi sesizată de către „primării”.


  • Intabularea transmisiunii drepturilor reale ca efect al fuziunii sau divizării.

Intabularea în cartea funciară a transmisiunii drepturilor reale rezultate din fuziuni sau divizări se va efectua în baza noii documentații introdusă în lege în urma modificării:

  1. hotărârea instanței de judecată care se pronunță asupra legalității fuziunii/divizării,

  2. dovada de înregistrare în registrul comerțului,

  3. certificatul de înmatriculare în registrul comerțului,

  4. proiectul de fuziune/divizare încheiat în formă autentică.


bottom of page