Conceptele de delegare, detașare și detașare transnațională

Definiția dată fenomenului mobilității forței de muncă în cadrul Uniunii Europene, precum și unele imperfecțiuni legate de traducerea în limba română a mobilității lucrătorilor, au condus la asocierea termenului de „detașare” din legislația românească cu termenul de „detasare” din legislatia europeană.

Astfel, conceptele de detașare, delegare și detașare transnationala au devenit controversate, aplicate greșit de către angajatorii români și interpretate în mod eronat de către autoritătțile de control din România, adeseori fiind făcute confuzii între cele 3 modalități de modificare a contractelor individuale de muncă.

Este important să clarificăm faptul că noțiunea de detașare transnațională nu are același înțeles ca cel definit de art. 45 din Codul Munci.

Detașarea din Codul Muncii suspendă contractul individual de muncă pe perioada în care salariatul se află în relație cu un alt angajator care îi plăteste salariul, in timp ce detasarea transnationala din Legea 16/2017 nu suspenda contractul de munca iar salariatul ramane in relatie cu angajatorul care l-a trimis sa lucreze intr-un alt stat membru UE.

Am putea spune ca detasarea transnationala semeana mai degraba cu „delegarea” din Codul Muncii.

Aceasta controversa terminologica are efecte si asupra inregistrarilor pe care angajatorii trebuie sa le faca in REVISAL. Este adevarat ca prin Hotararea 905/2017 s-a introdus obligativitatea declarării detasarii transnationale in REVISAL insa, la nivel practic, aceasta inregistrare nu se putea realiza intrucat la momentul completarii Registrului contractul individual de munca devenea inactiv. Aplicatia REVISAL vedea aceasta inregistrare ca pe o detasare in intelesul Codului Muncii, ceea ce era total eronat deoarece in cazul unei detasari transnationale contractul individual de munca este un contract activ pe toata perioada detasarii.

In acest context, de la data de 1 iunie 2019, Inspectia Muncii a pus la dispozitia angajatorilor o versiune actualizata a aplicatiei REVISAL – versiune in care se poate inregistra si detasarea transnationala. Astfel, in urma inregistrarii, contractul de munca nu mai devine inactiv.

Cu toate acestea, angajatorii trebuie sa acorde o atentie deosebita inregistrarilor in REVISAL, confuziile dintre conceptele de detasare, delegare si detasare transnationala provocand atat riscuri fiscale, cat si riscuri privitoare la efectele juridice generate.

Astfel, atat detasarea, cat si detasarea transnationala se inregistreaza in REVISAL ca detasari, dar numai detasarea nationala ( operata pe baza Codului Muncii ) suspenda contractul individual de munca, nu si detasarea transnationala.

Salariatul care produce prejudicii in cadrul unitatii unde lucreaza va raspunde patrimoniala fata de aceasta unitate in cazul detasarii nationale si fata de angajatorul care l-a trimis in cazul detasarii transnationale.

In mod similar, daca salariatul savarseste o abatere disciplinara, el va raspunde fata de angajatorul unde a fost detasat, in cazul detasarii nationale, dar va putea fi sanctionat doar de angajatorul care l-a trimis, in cazul detasarii transnationale.

Concediul de odihna va fi acordat de unitatea unde salariatul este detasat, in temeiul Codului muncii, dar va fi acordat de catre angajatorul care l-a detasat in cadrul detasarii transnationale, operate in temeiul Legii 16/2017.

In acelasi fel vom distinge in ceea ce priveste fiecare drept sau obligatie a angajatului - fara a face confuzie intre cele doua operatiuni juridice care - in mod regretabil - au primit aceeasi denumire in legislatie.